Πολλές είναι οι φορές που θα συναντήσουμε τον όρο «διγλωσσία» και τότε, ακόμη και αν δε γνωρίζουμε περί τίνος ακριβώς πρόκειται, καταλαβαίνουμε σίγουρα ότι μιλάμε για ένα χαρακτηριστικό προσοδοφόρο. Ένα χαρακτηριστικό που προσιδιάζει σε ατού. Τι ακριβώς όμως είναι η διγλωσσία; Σήμερα, και σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Γλωσσικής Αναφοράς του Συμβουλίου της Ευρώπης, κατατάσσουμε ως δίγλωσσο το άτομο εκείνο που γνωρίζει συστηματικά δύο γλώσσες, με μεγαλύτερη βαρύτητα να δίνεται στη χρήση παρά στο επίπεδο κατοχής της γλώσσας. Και τι πλεονεκτήματα μπορεί να μας προσδώσει κάτι τέτοιο; Δεδομένου ότι ο εγκέφαλος ενός ανθρώπου που έχει κατακτήσει δύο γλώσσες λειτουργεί διαφορετικά από εκείνον ενός ατόμου που γνωρίζει μόνο τη μητρική του, οι δυνατότητες που δημιουργούνται είναι -αυτομάτως- πολυάριθμες. Αρχικά, και εάν ένα άτομο είναι στην ευχάριστη θέση να γεννηθεί μέσα σε περιβάλλον που ευνοεί την εκμάθηση δύο γλωσσών – είτε λόγω της μετανάστευσης των γονέων σε ξένη χώρα, είτε λόγω των ίδιων των γονέων που προέρχονται από διαφορετικά γλωσσικά περιβάλλοντα – θα καταφέρει να αναπτύξει μια πιο ολοκληρωμένη αντίληψη των κοινωνικών και συναισθηματικών νοημάτων μιας γλώσσας, καθώς θα «κινείται» διαρκώς ανάμεσα σε δύο πόλους. Με άλλα λόγια, ο Federico Fellini έχει δίκιο όταν υποστηρίζει το ακόλουθο ρητό
‘Adifferentlanguageisadifferentvisionoflife’
καθώς, η «ανάγνωση» του κόσμου διευρύνεται και αλλάζει, όταν κανείς μάθει και μια επιπλέον γλώσσα. Φυσικά, οι δυνατότητες να καταστεί κανείς δίγλωσσος δεν «πεθαίνουν» στη παιδική ηλικία, δεδομένου ότι και οι ενήλικες είναι σε θέση να μάθουν μια γλώσσα επιτυχώς και μάλιστα όντας πολλαπλά κερδισμένοι. Και αυτό γιατί:
Ένας ενήλικας που γνωρίζει δύο γλώσσες έχει περισσότερες πιθανότητες πρόσληψης στην αγορά εργασίας ή ακόμη και προαγωγής
Ταυτόχρονα, ένα τέτοιο άτομο διαθέτει την ικανότητα να ταξιδέψει ή να διαμείνει στο εξωτερικό χωρίς να αντιμετωπίζει δυσκολία επικοινωνίας
Αντίστοιχα, η διγλωσσία μπορεί να καταστεί δίαυλος ο οποίος ενώνει πολιτισμούς, κουλτούρες, ιστορίες αλλά και ανθρώπους, επιβεβαιώνοντας καταυτόν τον τρόπο τη Rita Mae Brown όταν λέει ότι ‘Languageistheroadmapofaculture. It tells you where its people come from and where they are going.’
Τελικά, ένα άτομο με αυτά τα χαρακτηριστικά καθίσταται περισσότερο ανταγωνιστικό
Πριν από όλα αυτά όμως, πρέπει κανείς να αναρωτηθεί πώς και γιατί διαφοροποιείται ένας δίγλωσσος σε τόσο μεγάλο βαθμό από τον υπόλοιπο κόσμο. Για ακόμη μία φορά η απάντηση δίνεται από την επιστήμη: η πυκνότητα της φαιάς ουσίας (όπου βρίσκονται οι περισσότεροι νευρώνες και συνάψεις του εγκεφάλου μας) είναι μεγαλύτερη, γεγονός που δημιουργεί εντονότερη δραστηριότητα σε συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου. Το αποτέλεσμα:
Μπορεί να ανασταλεί η εκδήλωση της νόσου Αλτσχάιμερ ή της άνοιας για περίπου 5 χρόνια
Αυξάνονται οι αποδόσεις του ατόμου όταν εκτελεί πολλαπλές δραστηριότητες (multitasking)
Βελτιώνονται οι εκτελεστικές λειτουργίες (executivefunctions) όπως η επίλυση προβλημάτων και το φιλτράρισμα των προσλαμβανόμενων πληροφοριών
Τέλος, μειώνεται η τάση αποστροφής απώλειας ή αλλιώς, το άτομο λαμβάνει σωστές αποφάσεις λόγω της ορθής αξιολόγησης των εκάστοτε συνθηκών
Όπως και να ‘χει – ακόμη και για εμάς που δεν έχουμε γεννηθεί «μισοί-μισοί», υπάρχει πάντα η ευκαιρία να μάθουμε μια νέα ξένη γλώσσα και ως εκ τούτου να έρθουμε κοντά σε ένα νέο τρόπο σκέψης και έκφρασης. Besides, don’t forget that:
«Learning another language is like becoming a new person»
– Haruki Murakami
Γι’ αυτό μη διστάσετε να μάθετε μια νέα ξένη γλώσσα! Ξεκινήστε σήμερα στο Let’s Talk!